REIS DOOR DE TIJD MET MUZIEK – een vakoverstijgend muziek/geschiedenis project.
Een serie muzieklessen waarin de canon van de geschiedenis door middel van muziek tot leven komt.
Het vermogen om muziek te kunnen maken is een menselijke eigenschap; muziek bestaat al net zo lang als er mensen op aarde zijn. Het was een enorme stap in de muzikale evolutie toen de mensen muziekinstrumenten gingen maken. De uitvinding van het eerste snaarinstrument versnelde deze evolutie. Dit opende nieuwe culturele en muzikale mogelijkheden.
De muziekdocent illustreert deze ontwikkeling met behulp van gitaar, saz en andere instrumenten. De kinderen nemen actief deel door dansen en het bespelen van het door de muziekdocent meegebrachte slaginstrumentarium. Daarnaast leren de kinderen eenvoudige ritme’s te lezen met behulp van muzieknoten.
De muziekdocent zingt samen met de kinderen liedjes over de mensen en culturen die vorm gaven aan de verschillende tijdvakken in de geschiedenis. De liedjes worden in de les aangeleerd.
Van oer-instrumenten tot moderne instrumenten; van oermuziek naar moderne muziek; een lijn die door de tijdvakken van de geschiedenis heen loopt.
De tijdvakken die in de muzieklessen centraal staan zijn:
- Het onstaan van muziek (introductieles voor alle groepen)
Muziek in de tijd van de oermensen: van miljoenen jaren geleden tot aan de laatste ijstijd (10.000 v. Chr).
– Het ontstaan van de muziek
– De eerste muziekinstrumenten
. - Leven als Jager en Boer – de prehistorie
Muziek in de tijd van jagers en boeren: 10.000 tot 3000 v. Chr.
– De eerste snaarinstrumenten
. -
De Oudheid (1)
Muziek in de tijd van Sumeriërs, Babyloniërs en Egygptenaren: 3000 v. Chr. tot 1000 v.Chr.
– De Langhalsluit - De Oudheid (2)
Muziek in de tijd van Grieken en Romeinen: 1000 v. Chr. tot 500
. - De Middeleeuwen (1) (457 – 1000)
Muziek in de tijd van monniken en ridders: 500-1000
. - De Middeleeuwen (2) (1000 – 1450)
Muziek in de tijd van steden en staten: 1000-1500
. - De Renaissance (1450 – 1600) – in voorbereiding
Tijd van ontdekkers en hervormers: 1500-1600
. - De Barok (1600 – 1750) – in voorbereiding
Tijd van regenten en vorsten: 1600-1700
. - Het Classisime (1730 – 1820) – in voorbereiding
Tijd van pruiken en revoluties: 1700-1800
. - De Romantiek (1815 – 1910) – in voorbereiding
Tijd van burgers en stoommachines: 1800-1900
. - 20ste Eeuw & Eigentijdse muziek (1900 – nu) – in voorbereiding
Tijd van de wereldoorlogen: 1900-1950
Tijd van televisie en computer: 1950-nu
In het basisonderwijs begint men in groep 5 met geschiedenislessen. Muzikale Tijdreis is een levendige introductie van de geschiedenislessen die op school gegeven worden. Natuurlijk kunnen zij op ieder moment in het schooljaar gegeven worden waardoor ze een waardevolle aanvulling van de geschiedenisles kunnen zijn.
Aan het einde van de lessenserie
- hebben de kinderen kennis gemaakt met muziek over andere culturen en uit verschillende landen en stijlperiodes.
- kunnen de kinderen de in het project aangeboden liedjes zingen.
- kunnen de kinderen eenvoudige ritmes (muzieknoten) lezen.
- kunnen de kinderen de liedjes instrumentaal begeleiden m.b.v. het meegebrachte instrumentarium.
De lessen worden gegeven in de eigen klas waar een digibord aanwezig is. De liedjes worden in de les aangeleerd.
Aantal lessen: op afspraak (minimale afname = 2 lessen)
Tijd per les: 45 minuten
Prijs per les: € 56,25
Deze lessenserie wordt onder andere aan de basisscholen te Schiedam aangeboden.
[color-button href=”https://www.tonhuijsman.nl/muzieklessen/muzieklessen-reserveren/”]Muziekproject reserveren[/color-button]